goodbye-microsoft.com

To czdebian-l zavinac debian bod cz
From Petr Heřman <ph zavinac lf2 bod cuni bod cz>
Date Thu, 22 Mar 2007 17:36:37 +0100
Mail-followup-to czdebian-l zavinac debian bod cz
User-agent Mutt/1.5.13 (2006-08-11)

Zdravím konferu!

Dostal jsem v práci nový comp A64 + WinXP/Home a tak jsem si řekl,
že si při té vzácné příležitosti vyzkouším "klikoší" instalaci
Debianu podle http://goodbye-microsoft.com/, kam vede odkaz z:
http://debian.cz/users/install.php

Vše OK, zvolil jsem si grafickou instalaci, distro 'testing'.
Jen asi dvě menší připomínky:
- chvilku mi trvalo, než jsem zjistil, že výběr z možností
  do vstupního pole (konkrétně naformátovat partition jako
  swap namísto defaultního ext3) se řeší dvojklikem
  (nevim, jestli to někoho intuitivně napadne)
- nepostřehl jsem, že by v nabídce byla možnost instalovat
  přímo vybrané balíky a ne celé tasky
  ("stolní počítač", "server" ... etc.),
  u dřívějších instalátorů tato možnost vždycky byla.
- když už jsem si vybral ten "stolní počítač", nainstalovalo
  se mi Gnome bez jakékoli jiné alternativy

Problém vzniknul na konci instalace, kdy jsem nechal nainstalovat GRUB
do MBR, ale po restartu mi naběhl ten původní instalační zavaděč
s jedinými možnostmi:
- MS Win XP
- Instalace Debianu

přičemž druhá možnost spustí od začátku celý instalátor.
Vypadá to, že se ten GRUB vůbec nenainstaloval.

Vypadá to jako dost trapný bug - když si představím začátečníka,
který se poprvé rozhodne přejít MS Win -> Linux, že ho to po
takové námaze s instalací může odradit.

Abych zjistil, kde je chyba, nabootoval jsem z CD Kubuntu
a v menu vybral možnost:
- nabootovat z harddisku

a ejhle! naběhl GRUB a spustil se předtím nainstalovaný Debian.

Divné je: vpravo nahoře inkona: Žádné připojení k síti

Pro začátečníka (tedy i pro mě, který Gnome nepoužívám a neznám)
je pak hlavní problém, jak se odhlásit a restartovat počítač :-(
Chvíli mi trvá, než to objevím v menu "Prostředí"...

Zítra se pokusím zjistit, kde je ta chyba, že se nespouští
ten GRUB.

Má někdo podobnou anebo lepší zkušenost s tím debian.exe?
Nebo nápad, v čem by mohl být problém?

(Bylo by dobré na to přijít ještě před oslavou stabilního Etch...)

Díky, Petr