Re: goodbye-microsoft.com

From Petr Heřman <ph zavinac lf2 bod cuni bod cz>
Date Thu, 22 Mar 2007 20:28:21 +0100
Mail-followup-to Debian CZ/SK project discussion list <czdebian-l zavinac debian bod cz>
User-agent Mutt/1.5.13 (2006-08-11)

Ha, tak záhada se vysvětlila!

On Thu, Mar 22, 2007 at 07:33:11PM +0100, Petr Heřman wrote:
> To bych musel projet zase celou instalaci od začátku.
> Předtím chci ale zjistit, v čem tkví současný problém, kde ten GRUB
> vlastně sídlí, že ho to live CD na tom HDD najde a BIOS nikoli....
> Tak to jsem blázen, kde pak sídlí zaváděč toho instalátoru,
> že bootuje namísto toho GRUBu.

Jak prosté, milý Watsone!

V compu mám dva identické SATA disky:
Channel 2: výměnný šuplík
Channel 3: pevně zabudovaný

BIOS má nastavené bootování z toho, co je na Ch3,
jeho první partition je značena jako aktivní
a jsou na ní nainstalované XP.

(Do toho šuplíkového disku jsem předtím také zkoušel naintalovat XP,
ale nepodařilo se je spustit.)

Takže ta XP bootují jen z toho, co je na Ch3, toho považují za
"disk C:" a do tohoto bootsektoru se také (nikoli do MBR) zřejmě
nacpe zavaděč toho Debianího instalátoru.

Debianí instalátor mi při instalaci nabídne dva disky,
sda a sdb, přičemž (a to se během té instalace nedá asi poznat,
který je který, až dodatečně, že)
Channel2 (výměnný) = sd 0:0:0:0 = sda
Channel3 (pevný)   = sd 1:0:0:0 = sdb

(Tak to byla dejme tomu moje blbost, že jsem si vybral nainstalovat
to na sda a nevěděl jsem v tu chvíli co dělám, a pak jsem tim byl
na chvíli zmaten, ale to teď nehraje roli.)

Podstatné je, že na konci ten instalátor nainstaloval GRUB do MBR
toho samého disku, na který nainstaloval Debian, a nikoli do toho
MBR, ze kterého sám nabootoval.

No a tohle chování  bych v tuto chvíli označil za bug. Měl by se
správně buď zeptat, do kterého MBR z těch dvou disků ho má nacpat,
anebo ho nacpat (aby začátečníky nespletl) na ten disk, ze kterého
sám předtím nabootoval.

(To, že jeden SATA je zabudovaný pevně a druhý v šuplíku pro
podstatu věci asi nehraje roli.)

Máte na to jiný názor?

Ještě by mě zajínmalo, jestli tenhleten instalátor, který
se tam nainstaluje ten program debian.exe, je ten samý,
který se distribuuje například na instalačních CD?
A jak se ten balík jmenuje?
Kam by se ten bug měl tedy nahlásit?

Ten proces s PID 1 co běží během instalace se jmenuje busybox init
a ohlásí se jako:
BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3-4) Built-in shell (ash)

Je ovšem otázka, jak má on poznat, z čeho byl on sám nabootovaný,
jestli má nějakou šanci to poznat (a pak je to jeho bug)
anebo mu tu informaci má někde předat ten debian.exe
(a pak by to byl jeho bug).

Petr Heřman