Re: goodbye-microsoft.com

From Miroslav Kure <kurem zavinac upcase bod inf bod upol bod cz>
Date Thu, 22 Mar 2007 21:27:55 +0100
User-agent Mutt/1.5.13 (2006-08-11)

On Thu, Mar 22, 2007 at 08:28:21PM +0100, Petr Heřman wrote:

> Debianí instalátor mi při instalaci nabídne dva disky,
> sda a sdb, přičemž (a to se během té instalace nedá asi poznat,
> který je který, až dodatečně, že)
>
> Channel2 (výměnný) = sd 0:0:0:0 = sda
> Channel3 (pevný)   = sd 1:0:0:0 = sdb

I kdyby na těch discích byly stejné oblasti a stejný obsah, tak pořád
máte možnost je rozeznat podle toho, kam jsou fyzicky připojeny (např.
přes /sys/devices/).

> (Tak to byla dejme tomu moje blbost, že jsem si vybral nainstalovat
> to na sda a nevěděl jsem v tu chvíli co dělám, a pak jsem tim byl
> na chvíli zmaten, ale to teď nehraje roli.)
>
> Podstatné je, že na konci ten instalátor nainstaloval GRUB do MBR
> toho samého disku, na který nainstaloval Debian, a nikoli do toho
> MBR, ze kterého sám nabootoval.

To celkem dává smysl.

> No a tohle chování  bych v tuto chvíli označil za bug. Měl by se
> správně buď zeptat, do kterého MBR z těch dvou disků ho má nacpat,
> anebo ho nacpat (aby začátečníky nespletl) na ten disk, ze kterého
> sám předtím nabootoval.
>
> (To, že jeden SATA je zabudovaný pevně a druhý v šuplíku pro
> podstatu věci asi nehraje roli.)
>
> Máte na to jiný názor?

Částečně. To, že by se mohl zeptat, na který z disků se má
nainstalovat, to bych pochopil (i když pořád tu máte možnost, si
vybrat, kam se má nainstalovat - stačí odmítnout návrh). Ovšem to, že
by se měl nainstalovat na disk, ze kterého byla spuštěna instalace, to
považuju za naprostou blbost.

> Ještě by mě zajínmalo, jestli tenhleten instalátor, který
> se tam nainstaluje ten program debian.exe, je ten samý,
> který se distribuuje například na instalačních CD?

Jádro a initrd se liší od těch na CD, protože jsou různé pro různé
způsoby zavádění, zbytek instalačního systému je stejný.

> A jak se ten balík jmenuje?

grub-installer

> Kam by se ten bug měl tedy nahlásit?

Popsal bych to do reportu o instalaci (podrobnosti naleznete
v instalační příručce).

> Je ovšem otázka, jak má on poznat, z čeho byl on sám nabootovaný,
> jestli má nějakou šanci to poznat (a pak je to jeho bug)
> anebo mu tu informaci má někde předat ten debian.exe
> (a pak by to byl jeho bug).

A když instalaci zavedu ze sítě, tak se ten zavaděč nainstaluje kam?

--
Miroslav Kuře