Re: goodbye-microsoft.com

From Petr Heřman <ph zavinac lf2 bod cuni bod cz>
Date Thu, 22 Mar 2007 22:37:03 +0100
Mail-followup-to Debian CZ/SK project discussion list <czdebian-l zavinac debian bod cz>
User-agent Mutt/1.5.13 (2006-08-11)

On Thu, Mar 22, 2007 at 09:27:55PM +0100, Miroslav Kure wrote:
> On Thu, Mar 22, 2007 at 08:28:21PM +0100, Petr Heřman wrote:
> I kdyby na těch discích byly stejné oblasti a stejný obsah, tak pořád
> máte možnost je rozeznat podle toho, kam jsou fyzicky připojeny (např.
> přes /sys/devices/).

Bavíme se o tom, že na http://goodbye-microsoft.com je návod,
který je zřejmě určen pro začátečníky až středně pokročilé
uživatele Linuxu - nevim, jak by to to v tom /sys/devices/
hledali.

> To celkem dává smysl.

To mi moc smysl nedává. Lze předpokládat, že většinou je situace
taková, že v compu může mít uživatel víc disků, na každém jiný OS,
které se natahujou z jednoho GRUBu, který je jen na jednom
z těch disků.

Samozřejmě lze připustit i jiné scénáře, např. někdo si chce
nainstalovat Debian na disk, který pak strčí do jiného počítače.
V tom případě by mělo logiku dát GRUB na stejný disk, jak říkáte.

Ale na goodbye-microsoft.com je jednoznačně řeč o migraci
z Windows, kdy se Debian instaluje namísto nich anebo
vedle nich, tím pádem i v případě více disků v počítači
lze spíš předpokládat bootování z toho disku, na kterém
jsou nainstalovány ty Windows.

> Částečně. To, že by se mohl zeptat, na který z disků se má
> nainstalovat, to bych pochopil (i když pořád tu máte možnost, si
> vybrat, kam se má nainstalovat - stačí odmítnout návrh).

To nechápu. Když uživatel celkem přirozeně chce bootovat nově
nainstalovaný Debian z disku, tak má možnost si vybrat Grub
nebo Lilo. Když vybere Grub, má možnost volit instalaci do MBR
anebo do partition. Když to odmítne oboje, jakou má pak
(začátečník) možnost?

> Ovšem to, že
> by se měl nainstalovat na disk, ze kterého byla spuštěna instalace, to
> považuju za naprostou blbost.

Proč?
Všechno je to o tom, že se ta instalace spouští z Windows.
U Windows se dá předpokládat, že jsou nainstalovány na stejném disku,
na kterém je bootovací MBR.
Proč je blbost instalovat GRUB právě do tohoto MBR na tomto disku?

> A když instalaci zavedu ze sítě, tak se ten zavaděč nainstaluje kam?

Nerozumím otázce. Jak ze sítě?
Předpoklad celé debaty, naznačené v Subjectu, je v tom,
že uživatel jede na Windows. Svým oblíbeným prohlížečem
si stáhne program debian.exe a ten pak spustí.
Jinak to snad ani nejde.

Pak jsou mu dány dvě základní možnosti:
1. Nainstalovat Debian NAMÍSTO Windows (tj. na místo té samé partition)
2. Nainstalovat jej VEDLE Windows (do jiné partition na stejném disku
   anebo na jiný disk a mít přitom možnost po restartu systému
   bootovat buď Windows anebo Debian)

V prvním případě není co řešit, když má jen jeden disk,
ve druhém by se měly oba systémy natahovat pomocí Lila
nebo Grubu, který je jen na jednom disku. Nemá to snad logiku?

> Miroslav Kuře

Petr Heřman