Re: goodbye-microsoft.com

To Debian CZ/SK project discussion list <czdebian-l zavinac debian bod cz>
From Miroslav Kure <kurem zavinac upcase bod inf bod upol bod cz>
Date Fri, 23 Mar 2007 08:18:22 +0100
User-agent Mutt/1.5.13 (2006-08-11)

On Thu, Mar 22, 2007 at 10:37:03PM +0100, Petr Heřman wrote:

> Bavíme se o tom, že na http://goodbye-microsoft.com je návod,
> který je zřejmě určen pro začátečníky až středně pokročilé
> uživatele Linuxu - nevim, jak by to to v tom /sys/devices/
> hledali.

A nebo pro ty, co treba na notebooku nemaji moznost zavadet z
CD/USB/diskety. Relativne nedavno se neco takoveho resilo i zde
v konferenci.

> To mi moc smysl nedává. Lze předpokládat, že většinou je situace
> taková, že v compu může mít uživatel víc disků, na každém jiný OS,
> které se natahujou z jednoho GRUBu, který je jen na jednom
> z těch disků.

Ano. Presne takto jste to i nainstaloval. Vy ted resite problem, ze
se GRUB nenainstaloval do MBR toho disku, na ktery jste myslel.

> Ale na goodbye-microsoft.com je jednoznačně řeč o migraci
> z Windows, kdy se Debian instaluje namísto nich anebo
> vedle nich, tím pádem i v případě více disků v počítači
> lze spíš předpokládat bootování z toho disku, na kterém
> jsou nainstalovány ty Windows.

Muzu poprosit o odkaz na ten text o migraci z Windows? Probral bych to
s Robertem a text bychom upravili tak, aby nemystifikoval. Na prvni
pohled ho nikde nemuzu najit.

> To nechápu. Když uživatel celkem přirozeně chce bootovat nově
> nainstalovaný Debian z disku, tak má možnost si vybrat Grub
> nebo Lilo. Když vybere Grub, má možnost volit instalaci do MBR
> anebo do partition. Když to odmítne oboje, jakou má pak
> (začátečník) možnost?

Kdyz odmitne moznost nainstalovat GRUB do MBR, tak se v nasledujicim
okne instalace zepta, kam se ma nainstalovat. Neni tam nic o tom, ze
to musi byt jen oblast, takze muzete zadat MBR libovolneho disku
(misto (hd1,3) zadate jen (hd1) nebo /dev/sdb).

> Proč?
> Všechno je to o tom, že se ta instalace spouští z Windows.
> U Windows se dá předpokládat, že jsou nainstalovány na stejném disku,
> na kterém je bootovací MBR.
> Proč je blbost instalovat GRUB právě do tohoto MBR na tomto disku?

Protoze to muze byt disk, ktery jsem si do toho pocitace pridal jen
docasne, abych z nej zavedl tu instalaci (pripad se suplikem).

> Nerozumím otázce. Jak ze sítě?

Pres PXE, kdy se pokus o zavadeni preda sitove karte, ktera si ze site
stahne potrebne soubory, nastartuje instalacni system a pak probiha
klasicka instalace. Neni tady zadny disk, disketa, cd, ze ktereho by
se startovalo.

> [...]
> si stáhne program debian.exe a ten pak spustí.
> Jinak to snad ani nejde.
>
> Pak jsou mu dány dvě základní možnosti:
> 1. Nainstalovat Debian NAMÍSTO Windows (tj. na místo té samé partition)
> 2. Nainstalovat jej VEDLE Windows (do jiné partition na stejném disku
>    anebo na jiný disk a mít přitom možnost po restartu systému
>    bootovat buď Windows anebo Debian)
>
> V prvním případě není co řešit, když má jen jeden disk,
> ve druhém by se měly oba systémy natahovat pomocí Lila
> nebo Grubu, který je jen na jednom disku. Nemá to snad logiku?

Ale ano, ma. Ale 2. pripad muzete rozdelit jeste na 2 podpripady
(ktere sam zminujete):
  2a) do jine partition na stejnem disku
  2b) nebo na jiny disk

Sporny pripad je ten 2b, kde se asi neshodneme. Podle me je rozumne
nainstalovat zavadec na ten disk, kde mam i second stage toho zavadece
(v adresari /boot). Pokud chci jine reseni, nastavim si to explicitne
pri instalaci grubu nebo lila.

--
Miroslav Kure