Re: goodbye-microsoft.com

To czdebian-l zavinac debian bod cz
From Petr Heřman <ph zavinac lf2 bod cuni bod cz>
Date Mon, 26 Mar 2007 12:06:52 +0200
Mail-followup-to czdebian-l zavinac debian bod cz
User-agent Mutt/1.5.13 (2006-08-11)

On Fri, Mar 23, 2007 at 08:18:22AM +0100, Miroslav Kure wrote:
> On Thu, Mar 22, 2007 at 10:37:03PM +0100, Petr Heřman wrote:
> Muzu poprosit o odkaz na ten text o migraci z Windows? Probral bych to
> s Robertem a text bychom upravili tak, aby nemystifikoval. Na prvni
> pohled ho nikde nemuzu najit.

1) http://debian.cz/users/install.php
se na goodbye-microsoft.com odkazuje slovy:
        Pro uživatele Windows s rychlým připojením k Internetu existuje
        zajímavá možnost spustit instalaci rovnou z Windows 2000/XP.

2) Přímo už název sajtny goodbye-microsoft.com
cosi napovídá o tom, že se zřejmě jedná o migraci z Windows.

3) Debian-Installer Loader 0.2.0 po spuštění má třeba takovou hlášku:

        Instalovat Zaváděč instalace Debianu:
        Zdá se, že na disku C: není dostatek volného místa.
        Pro kompletní desktopovou instalaci je doporučeno mít
        alespoň 3GB volného místa. Jestliže již máte pro
        instalaci Debianu vyhrazený samostatný disk nebo
        diskovou oblast, případně pokud plánujete kompletní
        nahrazení Windows, můžete toto varování ignorovat.

4) A dále:

        VELMI DŮLEŽITÁ POZNÁMKA:
        Během instalace vám bude nabídnuta možnost
        zmenšit stávající oblast s Windows a do prázdného
        místa nainstalovat Debian, případně oblast
        s Windows Debianem nahradit úplně.

        Pokud se na svém disku rozhodnete ponechat
        Windows i Debian, můžete po dokončení instalace
        odstranit tento zavaděč instalace Debianu
        pomocí dialogu Přidat nebo odebrat programy
        v Ovládacích panelech.

Z toho všeho mi celkem jednoznačně vyplývá, že tento instalátor
je míněn pro ty uživatele Windows, kteří přinejmenším
uvažují o jiném OS (Linux) a chtějí si ho jednodušše
nainstalovat a vyzkoušet vedle Windows, anebo se dokonce
již rozhodli a chtějí Debian nainstalovat na jeho místo.

> Kdyz odmitne moznost nainstalovat GRUB do MBR, tak se v nasledujicim
> okne instalace zepta, kam se ma nainstalovat. Neni tam nic o tom, ze
> to musi byt jen oblast, takze muzete zadat MBR libovolneho disku
> (misto (hd1,3) zadate jen (hd1) nebo /dev/sdb).

Abych to mohl ověřit, tak jsem celou instalaci musel pustit
od začátku. Tentokrát jsem se rozhodl postupovat jako
"hloupý" uživatel z uvedených dvou možností:

        Vyberte způsob instalace:
        * Standardní režim. Doporučený pro většinu uživatelů.
        * Expertní režim. Doporučený pro zkušené uživatele,
          kteří chtějí mít nad instalací plnou kontrolu.

Poté jsem zvolil instalaci na /dev/sdb, tedy na stejný disk,
ze kterého se bootují XP, a asistované (nikoli manuální)
rozdělení disku, doporučované začátečníkům.

Na /dev/sdb byla první partition Windowsí HPFS/NTFS
a druhá extended, vytvořená v XP, s logickým oddílem FAT32:

        /dev/sdb1    HPFS/NTFS
        /dev/sdb2    W95 Ext'd (LBA)
        /dev/sdb5    W95 FAT32

Partitioner mi doporučil vytvoření 3GB swapu do extended partition
a ze zbytku disku udělat primární partition s ext3, montovanou
jako root, tak jsem to akceptoval:

        /dev/sdb1    HPFS/NTFS
        /dev/sdb2    W95 Ext'd (LBA)
        /dev/sdb3    Linux
        /dev/sdb5    W95 FAT32
        /dev/sdb6    Linux swap / Solaris

Nechal jsem ho rozdělit disk, poté naformátovat a instalaci
jsem potom přerušil a nechal znova nabootovat.

Překvapení nastalo v tom, že systém nebyl schopný nabootovat
a zaseknul se v důsledku nekorektního MBR:

        Verifying DMI Pool Data ..
        K8 NPT Data Change...Update New Data to DMI
        Chyba při načítání operačního systému [KONEC]

        Ctrl-Alt-Del ... dtto

Naštěstí mám v šuplíku na Ch2 disk /dev/sda od včerejška
s nainstalovaným Debianem, tak dam v BIOSu boot z něho
a podívám se, co se děje:

        GRUB: Win XP ... rozjedou se v pohodě

a zkusím řešit závadu coby unživatel XP. Koukám, kde se tam
dá nějak otestovat MBR, žádnou systémovou utilitu tam nenacházím,
něco jako bývával scandisk.
        Správa počítače -> Úložiště -> správa disků
        se o bootovacích oblastech vůbec nezmiňuje

Takže se to napravit z XP raději už nepokouším a bootuju Debian
ze šuplíku /dev/sda , abych zjistil, co se stalo:

hrc:/home/petr# sfdisk -l -V /dev/sdb

Disk /dev/sdb: 38913 cylinders, 255 heads, 63 sectors/track
Units = cylinders of 8225280 bytes, blocks of 1024 bytes, counting from 0

   Device Boot Start     End   #cyls    #blocks   Id  System
/dev/sdb1   *      0+   1274    1275-  10241406    7  HPFS/NTFS
/dev/sdb2       1275    2924    1650   13253625    f  W95 Ext'd (LBA)
                start: (c,h,s) expected (1023,254,63) found (1023,0,1)
/dev/sdb3       2925   38912   35988  289073610   83  Linux
/dev/sdb4          0       -       0          0    0  Empty
/dev/sdb5       1275+   2549    1275-  10241406    b  W95 FAT32
                start: (c,h,s) expected (1023,254,63) found (1023,1,1)
/dev/sdb6       2550+   2924     375-   3012156   82  Linux swap / Solaris
partition 2: start: (c,h,s) expected (1023,254,63) found (1023,0,1)
partition 5: start: (c,h,s) expected (1023,254,63) found (1023,1,1)
/dev/sdb: OK

K těm problémům na hranicích oddílů občas dochází a nic moc se neděje,
ale tentokrát kvůli tomu stroj prostě nenabootoval.

Stačilo pustit cfdisk, který zde žádnou nekorektnost nezaznamenal,
a jen mu dát "write", aby dal MBR do pořádku, i sfdisk pak už
proběhl v pořádku a nic nenamítal:

# sfdisk -l -V /dev/sda

Disk /dev/sda: 38913 cylinders, 255 heads, 63 sectors/track
Units = cylinders of 8225280 bytes, blocks of 1024 bytes, counting from 0

   Device Boot Start     End   #cyls    #blocks   Id  System
/dev/sda1   *      0+   1274    1275-  10241406    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2       1275   13797   12523  100590997+   5  Extended
/dev/sda3          0       -       0          0    0  Empty
/dev/sda4          0       -       0          0    0  Empty
/dev/sda5       1275+   1396     122-    979933+   b  W95 FAT32
/dev/sda6       1397+   7475    6079-  48829536   83  Linux
/dev/sda7       7476+  13554    6079-  48829536   83  Linux
/dev/sda8      13555+  13797     243-   1951866   82  Linux swap / Solaris
/dev/sda: OK

dát reboot a vše už vesele bootovalo.
Problém se tedy dal vyřešit snadno, otázkou je,
nakolik takovýhle "detail", že uživatel Windows má pomrvený MBR tak,
že pak už nenabootuje nic, ho dokáže odradit od dalších pokusů
s Linuxem.

Tak co?
Hlásit to jako bug nebo je opět chyba mez mou židlí a mým kompem?

> Miroslav Kure

Petr Heřman