Re: goodbye-microsoft.com

From Miroslav Kure <kurem zavinac upcase bod inf bod upol bod cz>
Date Mon, 26 Mar 2007 22:34:31 +0200
User-agent Mutt/1.5.13 (2006-08-11)

On Mon, Mar 26, 2007 at 12:06:52PM +0200, Petr Heřman wrote:

[odstraneno spousty podkladu]

> Z toho všeho mi celkem jednoznačně vyplývá, že tento instalátor
> je míněn pro ty uživatele Windows, kteří přinejmenším
> uvažují o jiném OS (Linux) a chtějí si ho jednodušše
> nainstalovat a vyzkoušet vedle Windows, anebo se dokonce
> již rozhodli a chtějí Debian nainstalovat na jeho místo.

Ano, je pro uzivatele Windows, ale neni tam ale napsaneho nic o tom,
ze to bude jednoduche, nebo ze se to neznici data. (Takovy pocit jsem
ziskal z Vasich slov.) Je tam napsane, ze jde o snadne *spusteni*
instalace. Rozhodne me to privadi na myslenku tam viditelne umistit
odkaz na instalacni prirucku a take nejake varovani, ze hrani si s
diskem neni zadna sranda.

> [...]
> od začátku. Tentokrát jsem se rozhodl postupovat jako
> "hloupý" uživatel z uvedených dvou možností:
>
>       Vyberte způsob instalace:
>       * Standardní režim. Doporučený pro většinu uživatelů.
>       * Expertní režim. Doporučený pro zkušené uživatele,
>         kteří chtějí mít nad instalací plnou kontrolu.
>
> Poté jsem zvolil instalaci na /dev/sdb, tedy na stejný disk,
> ze kterého se bootují XP, a asistované (nikoli manuální)
> rozdělení disku, doporučované začátečníkům.
>
> Na /dev/sdb byla první partition Windowsí HPFS/NTFS
> a druhá extended, vytvořená v XP, s logickým oddílem FAT32:

Bylo tady nekde volne misto? Oblasti pro Windows jste rovnou vyrobil
mensi, nebo jste je nasledne zmensil? Cim?

> Partitioner mi doporučil vytvoření 3GB swapu do extended partition
> a ze zbytku disku udělat primární partition s ext3, montovanou
> jako root, tak jsem to akceptoval:
>
>       /dev/sdb1    HPFS/NTFS
>       /dev/sdb2    W95 Ext'd (LBA)
>       /dev/sdb3    Linux
>       /dev/sdb5    W95 FAT32
>       /dev/sdb6    Linux swap / Solaris
>
> Nechal jsem ho rozdělit disk, poté naformátovat a instalaci
> jsem potom přerušil a nechal znova nabootovat.
>
> Překvapení nastalo v tom, že systém nebyl schopný nabootovat
> a zaseknul se v důsledku nekorektního MBR:

Ale ted popisujete jiny problem, nez o kterem jsme se bavili prvne
(grub se nabidl instalovat do /dev/sda misto do /dev/sdb).

>       Verifying DMI Pool Data ..
>       K8 NPT Data Change...Update New Data to DMI
>       Chyba při načítání operačního systému [KONEC]
>
>       Ctrl-Alt-Del ... dtto

Otazka je, jak by to dopadlo, kdybyste tu instalaci neprerusil
v nejlepsim a nainstaloval tam lilo/grub -- ten by treba zvladl
zavadet i z oblasti s posunutymi hranicemi, jak sam naznacujete nize:

> Naštěstí mám v šuplíku na Ch2 disk /dev/sda od včerejška
> s nainstalovaným Debianem, tak dam v BIOSu boot z něho
> a podívám se, co se děje:
>
>       GRUB: Win XP ... rozjedou se v pohodě

> Tak co?
> Hlásit to jako bug nebo je opět chyba mez mou židlí a mým kompem?

Ano, jak jsem Vam rikal drive, hlasit.

1) Uzivatele jsou vyzivani, aby oznamovali i *uspesne* instalace.
2) Vase zkusenost s prvni instalaci muze nasmerovat vyvojare k tomu,
   ze pro atypicke instalace s vice disky zvoli jine vychozi hodnoty
   pro instalaci zavadece.
3) Vase druha instalace ukazuje na chybu v delicim programu, ktera by
   mela byt odstranena.

--
Miroslav Kure