Re: goodbye-microsoft.com

From Petr Heřman <ph zavinac lf2 bod cuni bod cz>
Date Tue, 27 Mar 2007 12:04:32 +0200
Mail-followup-to Debian CZ/SK project discussion list <czdebian-l zavinac debian bod cz>
User-agent Mutt/1.5.13 (2006-08-11)

On Mon, Mar 26, 2007 at 10:34:31PM +0200, Miroslav Kure wrote:
> On Mon, Mar 26, 2007 at 12:06:52PM +0200, Petr Heřman wrote:
> Ano, je pro uzivatele Windows, ale neni tam ale napsaneho nic o tom,
> ze to bude jednoduche, nebo ze se to neznici data. (Takovy pocit jsem
> ziskal z Vasich slov.)

Že člověk může přijít o data, tak to je takové obligátní varování,
na které si už asi každý zvyknul.

> Je tam napsane, ze jde o snadne *spusteni*
> instalace.

To je fakt, že tohle jsem pochopil až aposteriori, že jde
pouze o snadné spuštění "normálního" installeru.
Zpočátku jsem měl ten dojem, že se jedná o nějaký
simplifikovaný installer vyvinutý specielně pro Windozí usery.

> Rozhodne me to privadi na myslenku tam viditelne umistit
> odkaz na instalacni prirucku a take nejake varovani, ze hrani si s
> diskem neni zadna sranda.

No právě, to, že tam nebyl žádný odkaz na "klasickou" instalační
příručku ve mně vzbudilo ten dojem, že se asi bude jednat
o nějakou "neklasickou" (blbuvzdornější) instalaci.

(Třeba něco na ten způsob, když si pustíte Knoppix z live CD
a pak jen v nějakém menu kliknete "instalovat nadisk".)

> Bylo tady nekde volne misto? Oblasti pro Windows jste rovnou vyrobil
> mensi, nebo jste je nasledne zmensil? Cim?

Jasně. Ten comp mi přišel nový se dvěma prázdnými disky po 300GB
a instalačkou na XP, tak jsem si říkal, no co, tak 10GB z disku
obětuju na experimentování s XP, "kupodivu" se XP zeptaly,
kolik MB jim dám, tak jsem jim rovnou řekl, že 10GB.

(Trošku jsem se při té instalaci styděl, ale co, když
Windozáci experimentují z Linuxem, proč bychom si taky
někdy nemohli pohrát s XP? Když už dnes máme i tu svobodu
pohlaví... :-))

(Dělat větší partition a pak si hrát se zmenšovátkem
mě už tolik nelákalo, užil jsem si s tím v životě srandy dost.)

A protože jsem si nebyl jistý, jak současné Linuxí jádro
zvládá HPFS/NTFS, tak jsem tam pak pod XP nechal udělat
dalších 10GB s FAT32 na výměnu dat mezi XP a Linuxem.

> Ale ted popisujete jiny problem, nez o kterem jsme se bavili prvne
> (grub se nabidl instalovat do /dev/sda misto do /dev/sdb).

No jasně, protože jsem se k tomu tím pádem nedostal.
Nějak jsem si v tu chvíli nebyl něčím jistý, tak jsem
nejdřív zkusil dát "jít zpět", což šlo jen asi 2 kroky a
dál ne, takže jsem raději dal to přerušení instalace.

Při té první instalaci jsem poctivě sejvoval všechny
obrazovky jednu po druhé, abych to měl dobře zdokumentovaný,
ale teď po druhé už jsem na takovou pečlivost neměl nervy.

Tím pádem taky těžko můžu rekonstruovat přesnou posloupnost
kroků, kterými došlo k té chybě.

Po té opravě MBR jsem rozjel tu instalaci ještě jednou,
partitioneru jsem řekl jen, aby vymazal 2 oddíly z sdb jako
pozůstatek minulé session, a jinak nic, a najednou na mě
vyběhne hláška "formátuji diskový oddíl", já ani netušil,
co formátuje, když na sdb jsem ty oddíly nechal vymazat,
tak jsem si řekl, no to mě naštval, když mně přeformátuje
tu minulou instalaci na sda. Tak jsem to opět přerušil
a nabootoval v pohodě tu instalaci z sda, a kupodivu,
ten disk přeformátovaný nebyl, tak doteďka netuším,
co formátoval, když nic zformátovaného nebylo.

Tak jsem si řekl, že ten instalátor těch bugů zřejmě bude
mít ještě spoustu a že už na to nemám nervy a čas v tom
dál šťourat. Že člověk má být rád, když se mu to nakonec
nějak povede. A že to asi ještě zdaleka není na úrovni
bezproblémového nástroje pro nějaké začátečníky.

> Otazka je, jak by to dopadlo, kdybyste tu instalaci neprerusil
> v nejlepsim a nainstaloval tam lilo/grub -- ten by treba zvladl
> zavadet i z oblasti s posunutymi hranicemi, jak sam naznacujete nize:

No jo, to máte pravdu, GRUB by to asi zvládnul,
nezvládnul to zřejmě ten zavaděč z Windozího MBR.

> Ano, jak jsem Vam rikal drive, hlasit.
>
> 1) Uzivatele jsou vyzivani, aby oznamovali i *uspesne* instalace.
> 2) Vase zkusenost s prvni instalaci muze nasmerovat vyvojare k tomu,
>    ze pro atypicke instalace s vice disky zvoli jine vychozi hodnoty
>    pro instalaci zavadece.
> 3) Vase druha instalace ukazuje na chybu v delicim programu, ktera by
>    mela byt odstranena.

Pokusím se aspoň něco dát dohromady, pokud mě šéf dřív nevyhodí
z práce (protože mě má za blba, když tři dny instaluju Linux,
nebo za hračičku, který nemá nic důležitějšího na práci...)

> Miroslav Kure

Petr Heřman